CEL MAI BUN PILOT ESTE CEL IN VIATA;

NU EXISTA PILOTI BUNI SI PILOTI RAI, CI DOAR PILOTI TINERI SI PILOTI BATRANI;

INAINTE DE A FI SUS, ESTE MAI IMPORTANT SA FI JOS;


INTREBARI OBLIGATORII INAINTEA FIECARUI ZBOR:

  • sunt gata pentru zbor?

  • este aeronava gata pentru zbor(vezi controalele aeronavei inainte de zbor)?

  • este vremea prielnica pentru zbor?



  • INTRODUCERE

    Capacitate a activitatii aeronautice constand in evitarea afectarii sanatatii sau pierderilor de vieti omenesti,precum si a producerii de pagube materiale.


    Prima propunere privind securitatea juridica a zborului,isi are obarsia in august 1783 cand intre ascensiunile fratilor Montgolfier(Lyon,5 iunie 1783) si ale marchizului d’Arlandes(Paris,21 noiembrie 1783) cetatenii grijulii au purces la propunerea si elaborarea “Proclamatiei franceze asupra ascensiunii cu balonul si globurile in aer cat si alarmarea populatiei care va fi facuta cu astfel de ocazii.”

    Referitor la securitatea zborului,Wilbur Wright scria in 1901:
    “Daca urmariti o securitate deplina a zborului,atunci sa faceti bine sa stati cu fundul in varful unui par si sa priviti zborul pasarilor.”

    In 1996 Andrei Cristea aprecia in replica:
    “Daca Aurora,fiica vazduhului,ar patrona si zborul aeronavelor,in mod sigur am fi mai putin preocupati,noi muritorii de rand,de securitatea zborului.”

    Cunoscuta sub diverse forme,”flight safety”,"securite de vol","bezopasnosti poliotov","sicherheit", securitatea zborului este un element esential al sistemului aeronautic modern,asigurarea securitatii de zbor fiind activitatea primordiala ce trebuie reglementata si desfasurata.

    In conformitate cu normele nationale si internationale in domeniu si practicile recomandate in ANEXA 13 la Conventia de la Chicago, notiuni le,folosite pe parcursul acestei prezentari sunt:

  • SECURITATEA ZBORULUI
  • SIGURANTA ZBORULUI
  • EVENIMENTUL DE ZBOR
  • ACCIDENTUL
  • INCIDENTUL
  • PREMISA
  • RANIREA GRAVA
  • RANIREA MORTALA


  • SECURITATEA ZBORULUI (securitatea sistemului aeronautic) - este capacitatea sistemului aeronautic de a evita deteriorarea sanatatii sau pierderea de vieti omenesti,precum si provocarea de pagube materiale,datorita functionarii sale defectuoase.

    SIGURANTA ZBORULUI (siguranta sau fiabilitatea sistemului aeronautic) - este capacitatea sistemului aeronautic de a indeplini in mod satisfacator functiunile sale,la un moment dat sau intr-o perioada de timp data,daca e folosit in anumite conditii.

    EVENIMENTUL DE ZBOR - este o intamplare importanta ca urmare a aparitiei intamplatoare a factorilor(umani,tehnici,de mediu,operationali) ce-l genereaza,avand ca rezultat afectarea securitatii zborului. Incidentele si accidentele de zbor constituie evenimente de zbor sau de aviatie civila.

    ACCIDENTUL - este un eveniment legat de utilizarea unei aeronave,care se produce intre momentul in care orice persoana se imbarca la bordul acesteia cu intentia de a efectua un zbor si momentul in care toate persoanele sunt debarcate si in cursul caruia:

    a)O persoana este ranita grav sau mortal datorita faptului ca se gaseste:
    - in/pe aeronava
    - in contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat in aeronava sau cu partile detasabile ale aeronavei
    - expusa direct suflului reactoarelor

    b)Aeronava sufera deteriorari sau o ruptura de structura
    - altereaza rezistenta structurala,de performanta si de zbor si care in mod normal ar necesita o reparatie importanta sau inlocuirea elementelor deteriorate.

    c)aeronava a fost distrusa

    d)aeronava a disparut sau este total inaccesibila(o aeronava este considerata disparuta cand cautarile oficiale s-au incheiat si epava nu a fost localizata).

    e)sunt cumulate faptele prevazute la literele a,b,c si d.

    NOTA
    se exclud din categoria accidentelor urmatoarele:
    - decesul provenit dintr-o cauza naturala
    - ranirea grava sau mortala a oricarei persoane care se afla la bord,atunci cand rezulta dintr-o tentativa de sinucidere
    - ranirea grava sau mortalaq provocata de o alta persoana
    - ranirea grava sau mortala care nu rezulta direct din exploatarea la sol sau in zbor a aeronavei
    - ranirea pasagerilor clandestini care se ascund in afara zonelor care sunt in mod normal disponibile pasagerilor si echipajului.

    INCIDENTUL - este un eveniment,altul decat accidentul,asociat cu utilizarea unei aeronave,care afecteaza sau ar putea afecta securitatea exploatarii acestuia la sol sau in zbor.

    PREMISA - este aparitia factorilor(umani,tehnici,de mediu,operationali)care ameninta securitatea zborului aeronavei,pasagerilor si echipajului sau al parasutistului,obligand echipajul si personalul de conducere si de dirijare de la sol sa execute actiuni in afara celor prevazute in procedurile normale de operare pentru rezolvarea situatiei.

    RANIREA GRAVA - este o ranire suferita de o persoana in cursul unui accident si care:
    • in intervalul de 7 zile de la accident a necesitat spitalizarea pentru o perioada mai mare de 48 de ore;
    • are ca rezultat o fractura de os,cu exceptia fracturilor simple de la degete sau la nas;
    • implicit ruperi sau sfasieri ale tesuturilor,care sunt cauza unor hemoragii grave,leziuni ale nervilor,muschilor sau tendoanelor;
    • implica leziunea oricarui organ intern;
    • implica arsuri de gradul II sau III sau arsuri care afecteaza mai mult de 5% din suprafata corpului;
    • rezulta din expunerea la material biologic infectios sau la radiatii periculoase.

    RANIREA MORTALA - este orice ranire care atrage dupa sine moartea in urmatoarele 30 de zile de la data accidentului.