- Detalii
Stimati colegi,
avand in vedere programul de pregatire a personalului aeronautic navigant de aeronave ultrausoare nemotorizate, clasa parapanta aprobat in AG din 2019, si amanat datorita lipsei de disponibilitate a lectorilor si apoi a interdictiei generate de pandemia cu SARS Cov2, si in confomitate cu hotararile Consiliului Director din luna martie 2022, AZLR intentioneaza organizarea unui curs de calificare pilot tandem clasa parapanta si a unui curs instructor clasa parapanta si deltaplan
Acest curs este destinat pilotilor posesori ai licentei de pilot aeronave ultrausoare nemotorizate in termen de valabilitate, neimplicati in anchete si cercetari pe domeniul aeronautic, si se va desfasura in conformitate cu prevederile legale aeronautice in vigoare.
Conditiile de eligibilitate pentru calificarea pilot tandem clasa parapanta, sunt cele stipulate in OM 630/2007 RACR-LPAN AUN 2165-2170 plus , aviz psihologic, de la un cabinet de specialitate (din care sa reiasa ca persoana este apta d.p.d.v. psihologic sa desfasoare activitati aeronautice cu terti) sau certifical medical aeronautic, clasa 2. Admisibilitatea solicitantilor in curs se va face in urma obtinerii unui procentaj de minim 75% la examinarea teoretica si practica specifica conform nivelului SAFE PARA 4.
Conditiile de eligibilitate pentru calificarea pilot instructor clasa parapanta si deltaplan, sunt cele stipulate in OM 630/2007 RACR-LPAN AUN 2105-2110 plus , aviz psihologic, de la un cabinet de specialitate (din care sa reiasa ca persoana este apta d.p.d.v. psihologic sa desfasoare activitati aeronautice cu terti) sau certifical medical aeronautic, clasa 2, diploma de bacalaureat, licenta de pilot tandem in termen de valabilitate pentru clasa parapanta. Admisibilitatea solicitantilor in curs se va face in urma obtinerii unui procentaj de minim 75% la examinarea teoretica si practica specifica conform nivelului SAFE PARA 5 respectiv SAFE DELTA 5.
Pentru examinarea teoretica de admitere la curs, bibliografia este constituita din: seturile de intrebari afisate pe siteul www.azlr.ro, Codul Aerian al Romaniei ( cu modificarile si adaugirile ulterioare, OM630-2007 RACR LPAN AUN, RACR RA- Regulile Aerului ( sectiunea corespunzatoare zborului VFR) RACR REAC, HG 859/2021 ( cu modificarile si adaugirile ulterioare), Manual de navigatie Aeroclubul Romaniei ( probleme generale , terminologie si chestiuni legate de zborul VFR), Manual de Meteorologie, Aeroclubul Romaniei si SAFE PARA respectiv SAFE DELTA.
Examinarea teoretica de admitere in curs cuprinzand 80 de intrebari grila cat si un test cu 3 intrebari cu raspunsuri deschise ce vor testa cunostintele, capacitatea de exprimare orala si in scris a candidatiilor se va desfasura la sediul Biroului de Licente al AZLR str. Andrei Muresanu nr.9
La examinarea practica de admitere in curs, care se va desfasura in zona de zbor de la Clopotiva, candidatii vor avea asupra lor echipamentul necesar zborului, carnetul de zbor, completat la zi, cu competentele practice necesare nivelului SAFE/DELTA PARA 4/5, si vor demonstra aceste abilitati atat la sol cat si in zbor. Examinarea practica se va desfasura conform procedurilor de examinare stipulate in decizia nr.73/2022.
Candidatii care nu vor indeplini la data de 25.06.2022, conditiile mentionate mai sus nu vor putea sustine examinarea teoretica si practica
Cursul se va desfasura pe module astfel:
-in perioada 25 mai - 25 iunie 2022, depunerea dosarelor si inscrierea candidatilor;
- 30 iunie - 10 iulie 2022, analiza dosarelor si documentelor depuse si validarea listei finale a candidatilor care vor sustine examinarea teoretica si practica in vederea admiterii in cursul de calificare pilot tandem clasa parapanta si cursul pilot instructor clasa parapanta si deltaplan
- in perioada 25 iulie -25 septembrie 2022, examenul de admitere la curs partea teoretica si practica, la sol si in zbor.
- in perioada octombrie - noiembrie 2022, la Sibiu se vor desfasura modulele teoretice.
- dupa finalizarea modulului teoretic elevii cursanti isi vor alege in teritoriu, din lista stabilita de organizatorul cursului si aprobata de AACR, un instructor din clasa parapanta, cu licenta in termen de valabilitate, cu care vor parcurge instruirea practica astfel incat sa fie indeplinite conditiile si nivelul necesar de pregatire practica in zborul cu parapanta in tandem si instruire, conform RACR LPAN AUN 2170 alin c, respectiv 2110 alin c. Instructorul cu care elevii cursanti, au parcurs programul practic de antrenare la sol si in zbor, vor inregistra activitatea de pregatire sustinuta in documentele oficiale,( respectiv un document de pastrare a evidentei activtatii de instruire de zbor a instructorului si carnetul elevului cursant) urmand ca la finalizarea pregatirii sa elibereze elevului cursant fisa de pregatire practica la sol si in zbor (Anexa 3 RACR-LPAN –AUN) care sa ateste numarul de ore de pregatire practica efectuate de catre acesta; In aceasta perioada candidatii care nu au finalizat un program specific de simulare a incidentelor de zbor ( SIV) anterior (ultimii cinci ani) inscrierii in programul de pregatire in vederea obtinerii calificarii de pilot tandem AUU, clasa parapanta, au obligatia de a participa si valida un asemenea program, acest lucru reprezentand conform, normelor internationale, o conditie obligatorie pentru practicantii de activitati aeronautice cu terti pentru sustinerea examenului final in vederea licentierii pentru acest tip de calificare.
Costurile desfasurarii modulului practic, vor fi stabilite si discutate direct cu instructorii desemnati de catre organizatorii cursului, si cad in sarcina exclusiva a cursantului
Documentul de validare eligibil il reprezinta un document eliberat de instructorul calificat sub indrumarea caruia s-a desfasurat acest program de pregatire specific, in care sa se regasesca elementele de indentificare a pilotului, perioada de desfasurare a programului de pregatire si exercitiile obligatorii unui curs SIV, cu semnatura de validare. Organizatorul cursului poate solicita, dupa caz si alte dovezi concludente, respectiv filmari video care sa ateste parcurgerea unui asemenea program
- in perioada martie – iunie 2023, se vor organiza 3 sesiuni ( examinare si 2 reexaminari) teoretice si practice a elevilor cursanti in vederea obtinerii calificarii de pilot tandem clasa parapanta si instructor clasa parapanta si deltaplan la date stabilite de comun acord cu examinatorii cursului in functie de datele de finalizare ale pregatirii practice la sol si in zbor desfasurate in teritoriu.
Costul modulelor cursului pentru obtinerea calificarii de pilot tandem aeronave ultrausoare nemotorizate, efectuate de catre AZLR, sunt cele aprobate de Adunarea Generala a asociatiei pe anul 2019, respectiv echivalentul sumei de 500 euro, pentru calificarea pilot tandem, si 700 euro pentru calificarea instructor, achitata in lei la cursul zilei de catre candidatii admisi in curs in urma promovarii examinarii teoretice si practice. Candidatii admisi la curs in urma examinarii teoretice si practice, membrii ai AZLR de minim doi ani, cu cotizatia platita la zi vor beneficia de o reducere de 25%
Organizatorii, vor pune la dispozitie, examinatorii, lectorii, spatiu pentru desfasurarea cursului in conditii legale, informatiile si materialele didactice necesare, precum si materialele necesare desfasurarii examinarilor in conditiile legii.
Examinatorii delegati de catre AZLR in vederea admiterii candidatilor in curs, a finalizarii cursului si a obtinerii calificarilor solicitate in domeniul aeronavelor ultrasoare nemotorizate vor fi cei din lista aprobata a examinatorilor disponibila pe site-ul AZLR.
Dosarele solicitantilor vor cuprinde dupa caz cerere de intentie, aviz psihologic sau examen medical clasa 2, copie diploma de bacalaureat, copie dupa licenta de pilot cu calificarea aferenta in termen de valabilitate, declaratie medicala ( anexa1), copii IPPICard, CI, copie carnet de zbor, conforma cu originalul care sa contina activitatea de zbor conform documentelor de licentiere aflate in arhiva autoritatii de certificare, copie dupa dovada de achitare a unei taxe, care se va scadea ulterior din costul total al cursului (1000 lei virati in contul AZLR, cont virament: RO41 RNCB 0227069994100001 BCR Sibiu) si se vor trimite postal pe adresa : AZLR, str. Tipografilor nr.18 ap.1 cod postal 550164 pana la data de 25.06.2022, data postei, inclusiv.
Dosarele care vor sosi cu data postei ulterioara datei de finalizare a validarii inscrierilor nu vor fi eligibile pentru acest curs. Mentionam ca aceste dosare vor fi verificate o singura data de o comisie formata din presedintii comisiilor de reglementari si pregatire impreuna cu directorul cursului si examinatorul sef, neexistand posibilitatea completarii lor ulterioare cu documente.
Programul integral al cursului cu orarul lectorii desemnati si impartirea pe discipline vor fi trimise ulterior pe mail candidatilor admisi dupa examenul de admitere.
Acest program precum si procedurile cursului vor fi trimise spre aprobare AACR conform legislatiei aeronautice in vigoare, putand surveni unele modificari in functie de sugestiile autoritatii.
Informatiile suplimentare cu privire la acest curs, puteti solicita in scris la adresele Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Consiliul Director AZLR
- Detalii
Stimati colegi,
Avand in vedere multitudinea problemelor aparute, pentru analiza, acestora se convoaca o noua sedinta extraordinara a CD AZLR
Aceasta se va desfasura joi in data de 02 iunie 2022 la sediul Centrul Cultural din Sacele, Brasov,cu incepere de la ora 17.30. La aceasta sedinta vor participa alaturi de presedinte, vicepresedinte, sefii comisiilor de specialitate si examinatorul sef.
Avand in vedere situatile analizate conform ROI, pot fi invitati deasemenea sa participe, membrii activi ai AZLR, sau alte persoane implicate.
Pe ordinea de zi a intalnirii se gasesc urmatoarele teme:
1. Re-analiza noilor documente de solicitare organizare curs tandem/instructor aeronave ultrausoare nemotorizate clasa parapanta - Flyway Targoviste; (documente trimise pe mail , originalul acestora nu a fost receptionat postal)
2. Analiza solicitarilor si interpelarilor trimise pe adresa de mail AZLR si cc AACR de catre presedintele ACS Flyway Targoviste; (documente trimise pe mail, originalul acestora nu a fost receptionat postal)
3. Analizarea evenimentelor, incidentelor si accidentelor de parapanta produse in ultimele 30 zile;
4. Analiza situatiei desfasurarii sesiunilor de examinare si modul in care se realizeaza plata examinatorilor pentru serviciile prestate;
5. Discutii pe marginea organizarii cursului de instructori si piloti de tandem parapanta si deltaplan de catre AZLR;
6. Alte analize si discutii de actualitate.
Rugam participantii din partea CD sa isi intocmeasca documentele sau delegatiile deplasarii, in vederea decontarii ulterioare a cheltuielilor de transport.
Valentin Popa
Presedinte AZLR
- Detalii
Stimati Colegi
Examinarea din perioada 29 Aprilie - 1 Mai, se va amana pana la clarificarea situatiei pentru plata examinatorilor.
Va multumim pentru intelegere!
Gyorgy Robert
Comisia de Relatii si Comunicare
- Detalii
Ca urmare a informatilor trunchiate care sunt prezentate pe grupul de discutii al parapantistilor mai jos se gaseste textul integral al raspunsului AZLR cu privire la solicitarea trimisa in vederea organizarii unui curs de calificare pe domeniul parapantei. Mentionam ca am oferit raspunsul in termenul legal, dupa analiza amanuntita a documentelelor depuse de solicitant care pot fi puse la dispozitia oricarei persoane interesate la cerere
Nr. 126 / 20.04.2022
Către : Asociația Clubul Sportiv Flyway Târgoviște
D-lui Președinte Leonard Grigorescu
Subiect: Solicitare aprobare curs (program) de pregătire teoretică si practică în vederea obținerii calificării/autorizației de instructor parapante și pilot tandem parapante
Stimate Domn,
Ca urmare solicitării dvs oficiale de organizare a unui curs (program) de pregătire teoretică și practica în vederea obținerii calificării/autorizației de instructor parapante și pilot tandem parapante, înregistrat la AZLR cu nr.103 din 21.03.2022 vă informăm că acesta a fost studiat și analizat de către Consiliul Director al AZLR.
În urma acestei analize s-au constatat următoarele:
1. Asociația Clubul Sportiv Flyway Târgoviște, persoană juridică română conform datelor furnizate de dvs, nu a desfășurat nici un fel de activități în perioada de la înfințare, 08 mai 2013 și până în anul 2016, ultima dată care este consemnată în înregistrările oficiale ale organelor abilitate ale statului român. Din aceste date existente s-a consemnat faptul că activitățile prognozate a fi desfășurate de aceasta persoană juridică se încadrează la capitolul alte activități sportive fără activitate economică. Această persoană juridică nu se află în nici o evidență a vreunei autorități din domeniul aeronautic cu activitate specifică desfășurată în ultimii cinci ani;
2. Referitor la documentele necesare a fi prezentate spre aprobare, lipsesc lista candidaților și lista examinatorilor. Până la aceasta dată nu a fost înregistrată la AZLR nici o solicitare de delegare a unor examinatori din partea Asociației Clubul Sportiv Flyway Târgoviște;
3. Există neconcordanțe de perioade de desfășurare a cursului în documentele prezentate spre aprobare, mențiunile din ultimul document oficial oferind mai multe date ca durată a cursului, date care se contrazic între ele;
4. Din lista lectorilor prezentată de dvs un singur lector, respectiv Szutor Zsigmond este un instructor și un lector care are experienta pentru acest tip de modul de pregătire, acesta participând în calitate de lector recunoscut de AZLR la alte cursuri organizate de autoritatea de certificare.
Dl Grigorescu Leonard nu are activitate de instruire sau ca lector pe domeniul aeronavelor ultraușoare nemotorizate în ultimii cinci ani, conform înregistrărilor documentelor de licență la AZLR, acesta a parcurs în calitate de elev un program de reînoire a calificării de instructor doar în anul 2020, licența de pilot și implicit calificarea de instructor fiind expirată.
Dl Tutunea Cristian, conform înregistrarilor oficiale ale autorității de certificare, nu a a participat ca lector la nici un curs de calificare instructor/tandem parapanta, activitățile de instruire de până în prezent desfasurându-se pe pregătirea elevilor piloți până la nivelul Safe Para 4;
5. Supraveghetorul cursului, Dl Dincă Șerban, nu figurează în documentele oficiale existente la AZLR cu activitate de instruire sau alte activități conexe pe domeniul aeronavelor ultraușoare nemotorizate, clasa parapanta în ultimii cinci ani;
6. O parte din conținuturile cursurilor de pregătire generale prezentate de dvs în documentele trimise electronic sunt conforme nivelului de pregatire a elevilor piloți și nu corespund temelor din cursul cadru prezentat;
7. Timpurile alocate examenelor de admitere sunt insuficiente pentru a parcurge programul de examinare conform documentelor oficiale ale cursului.
Având în vedere cele prezentate mai sus, în conformitate cu prevederile OM 630/2007 RACR LPAN AUN 2110 și 2170, vă informăm ca nu se indeplinesc condițiile stipulate de legislația aeronautică pe domeniu în vigoare, astfel că AZLR în calitate de autoritate de certificare, conform hotărârii unanime a Consiliului Director, respinge ca neconform, procedura și programul de pregătire teoretică și practică a cursului de propus de dvs în vederea obținerii calificării de instructor/pilot tandem clasa parapantă.
Pentru orice alte informații suplimentare vă stăm la dispoziție.
Avand in vedere cele prezentate mai sus precizam faptul ca o calificare superioara licentei de pilot de tandem se supune pe langa reglementarea specifica, atat legilor romanesti (codul ocupatilor, alte reglementari pentru personalul implicat in predare teoretica si practica) cat si ale europene ( pentru recunoasterea calificarilor si in afara granitelor) pe acest domeniu ( legislatia UE).
Astfel ca AZLR in calitate de certificare nu poate sa aprobe un program de pregatire organizat de o persoana juridica care nu exista de jure conform legislatiei romanesti in vigoare, care nu are nici o activitate cu aeroanave ultrausoare nemotorizate si nu este membra a nici unei federatii sau organizatii nationale si care nu a depus nici macar un bilant in ultimii sase ani.
Personalul implicat este necesar sa fi avut experienta pe domeniul instruirii si mai mult decat atat continuturile programului de pregatire este necesar sa fie superioare nivelului Safe Para 5.
Cu tot respectul fata de aceasta initiativa insa in calitatea pe care o detine AZLR in acest moment conform avizelor si certificarilor AACR in vigoare pana in 2025 nu putem aproba obtinerea unor calificari superioare fara a se indeplini conditiile minime de pregatire astfel incat aceasat calificare sa poata oferii instructori si piloti de tandem bine pregatiti care sunt baza in activitatea de lucru cu terti si care sa poata asigura un grad cat mai ridicat de siguranta si securitate a zborului pe domeniul nostru.
AZLR are experienta unui curs asemeantor organizat in trecut care dupa ce a fost invalidat, am fost nevoiti sa organizam cursuri de reantrenare si pregatire suplimentara pentru a repara prejudiciile aduse participantilor. Nu dorim sa ajungem in aceasi situatie si sa fim raspunzatori de prejudiciile cauzate participantilor de aprobarea unor programe neconforme sau predate de personal care nu a instruit sau desfasurat activitate pe acest domeniu in ultimii 5 ani.
AZLR are in program din 2019 votat de AG aceste cursuri de calificare (care nu a fost posibil de organizat datorita restrictilor)si a pornit demersurile legale pentru organizarea acestuia in conformitate cu reglementarile nationale si europene in vigoare si care are lectori specializati pe fiecare disciplina cu experienta atat in domeniul parapantei cat si cu experienta in predarea cunostintelor. Programul de pregatire teoretic si practic ca si examinarea sunt similare cu cele practica in tarile cu experienta pe domeniu, pentru ca pe viitor sa nu mai existe probleme de recunoastere a acestor califciari datorate nivelului scazut de instruire. Programul va fi anuntat in momentul indeplinirii tuturor conditilor stipulate in legislatia nationala si cea europeana si va fi aprobat de catre AACR.
Valentin Popa