Principalele cauze ale evenimentelor de zbor
Neajunsuri in organizarea, conducerea si asigurarea zborurilor • planificarea fara chibzuinta a zilei de zbor; • organizarea necorespunzatoare a pregatirii preliminare si nemijlocite; • incalcarea prevederilor documentelor care reglementeaza activitatea de zbor si metodica de pregatire pentru zbor; • admiterea la zbor al echipajelor al caror nivel de pregatire nu corespunde complexitatii misiunii si conditiilor de zbor; • pregatirea necorespunzatoare a echipajelor si aeronavelor pentru zborurile in afara zonelor obisnuite de antrenament; • necunoasterea sau ignorarea conditiilor meteorologice; • executarea zborului de pe zone necorespunzatoare; • slaba pregatire a echipei de start; • slaba pregatire si responsabilitate a conducatorilor de zbor; • zborul in stare fizica si psihica necorespunzatoare; • neefectuarea analizei zborului. Neajunsuri in cunoasterea si in instruirea personalului navigant • pregatirea insuficienta a instructorilor de zbor; • lipsa ritmicitatii in executarea zborurilor; • nerespectarea metodicii de pregatire in zbor; • greutate in a depista pilotii predispusi la indisciplina si huliganism; • necunoasterea calitatilor individuale ale personalului navigant; • nivelul scazut al cunostintelor teoretice; • lipsa generalizarii si popularizarii experientei de zbor; • folosirea necorespunzatoare a aparaturii de antrenament,a simulatoarelor precum si executarea defectuoasa a antrenamentului; • lipsa automatismului de actiune a pilotului in timpul zborului,mai ales la aparitia cazurilor speciale; • personalul navigant nu stie sa analizeze situatia meteorologica in aer si nu raporteaza conducatorului de zbor problemele pe care le are. Neglijenta si indisciplina personalului • slaba organizare a pregatirii si slaba pregatire pentru zbor a echipamentului necesar; • incalcarea regulilor de realizare a legaturii radio; • neglijenta in respectarea regimului de zbor; • incalcarea regulilor de circulatie in zonele de zbor; • nerespectarea ordinelor, regulamentelor,dispozitiilor si a altor reglementari referitoare la organizarea si desfasurarea activitatii de zbor; • ignorarea situatiei meteorologice; • exigenta scazuta fata de pregatirea personalului manifestata instructori si personal responsabil. Lipsuri ale personalului navigant • slaba pregatire psihologica; • nivel scazut al dezvoltarii generale; • ingamfarea si supraaprecierea fortelor proprii; • carente in educatie si disciplina; • incredere excesiva nefondata; • credulitate in aprecierea altora; • lipsa de fermitate in luarea unei hotarari; • lipsa de responsabilitate; • teama de a nu gresi; • falsa modestie; • nechibzuinta si lipsa de prudenta; • indolenta si nepasarea; • calitati morale scazute; • lipsa aptitudinilor necesare personalului navigant; • oboseala prematura si solicitare excesiva in zbor; • folosirea necorespunzatoare a timpului de pregatire; • graba in control. Incalcarea regimului de alimentaie odihna si stare de sanatate • lipsa conditiilor corespunzatoare de trai; • lipsa conditiilor de odihna si hranire inainte de zbor; • consumul de bauturi alcoolice inainte de zbor; • incalcarea regimului de lucru stabilit; • orar zilnic stabilit necorespunzator si controlul slab asupra respectarii acestuia; • oboseala personalului navigant; • controlul medical si profilactic necorespunzator; • inrautatirea starii de sanatate datorita mediului de munca; • microclimat necorespunzator in zbor; • scaderea capacitatilor din cauza imbolnavirii; • ascunderea unei stari de boala inainte de zbor. Defectiuni ale tehnicii de aviatie si greseli in exploatarea acesteia • calitate slaba a lucrarilor de reparatie; • pregatire nemijlocita a aeronavei necorespunzatoare; • folosirea incorecta a aparaturii auxiliare; • actiuni incorecte la defectarea aeronavei; • necunoasterea regulilor de exploatare tehnica a aeronavei; • lipsa unei analize profunde a defectiunilor; • neraportarea la timp a defectiunilor tehnice. |